Samarbejdsklubber
Fiktiv fodboldkamp gav mere end kr. 100.000,- til klubkassen
FCM Klubsamarbejdet præsenterer i denne tid en række succeshistorier fra den Coronaramte fodboldverden i Ulveland. For i Ulveland findes der stadig mange gode, sjove og alternative løsninger på at fodbolden lever videre. Måske du kan blive inspireret af én eller flere af historierne…
Corona-krisen har været hård for rigtigt mange klubber og idrætsforeninger, hvor man specielt i foråret under nedlukningen mistede mange indtægter. For nogle foreninger var nedlukningen dog også med til at få kreativiteten til at blomstre og ikke mindst give et økonomisk afkast.
Én af klubberne, som oplevede stor succes med et nyt tiltag, var FCM samarbejdsklubben Brande IF, som arrangerede en fiktiv kamp mod FC Midtjylland, og det gav pote. Faktisk så meget, at klubben tjente over kr. 100.000,- på 14 dage og samtidig støttede de også de lokale butikker, hvilket gjorde hele arrangementet til en win-win for både idrætsforening og det lokale butiksliv.
- Ideen opstod faktisk efter at vi havde set andre lave det samme koncept, hvor man solgte fiktive billetter til fiktive lokalopgør for kr. 10,- pr. fiktiv billet. Formanden for vores fodboldstævne BIF-CUP, som jo ikke kunne afholdes i 2020 pga. Corona, sendte mig et screenshot af en artikel, og så besluttede vi og to andre frivillige i klubben os for at sætte os ned og snakke om ideen. Herefter tog den ene ide den anden. Vi havde hørt om klubber, der solgte virtuelle pølser, virtuelle billetter mens andre lavede noget video om deres sponsorer. Så tænkte vi, at vi måtte kunne lave hele pakken, fortæller formand i Brande IF, Michael Koch.
Efter 1½ times snak og forberedelse var målet at slå Brande IFs stadionrekord på 5.884 sat tilbage i 1952. En ambitiøs målsætning, som godt nok ville kræve, mere end en fordobling af andre klubbers økonomiske resultater med en fiktiv kamp, men samtidig også en målsætning, som allerede efter 3 dage, viste sig at være for pessimistisk.
- Det var vores mål at slå stadionrekorden, men da vi reelt efter mindre end 3 dage havde nået over 5.000 solgte billetter og kunne se at vi ville slå rekorden, så satte vi et nyt mål. Først om at nå 10.000 solgte billetter, men senere også at slå stadionrekorden i vores region, nemlig stadionrekorden på MCH Arena. Det lykkedes og der gik da også lidt sport i det henad vejen, husker Michael Koch tilbage.
Om at give tilbage
Som breddeklub er man et vigtigt element i lokalsamfundet. Foreningslivet er jo Danmark – det er følelser og værdier. Men Michael Koch er også overbevist om, at hele den filosofi man anlagde fra starten, var afgørende for succesen.
- Jeg tror også at succesen handler om den filosofi, som vi anlagde fra starten. Vi ville give noget tilbage til Brande og alle butikkerne. Brande IF har gennem mange år været rundt og bede om sponsorpenge og hver gang er vi mødt af velvillighed. Nu var det vores tur til at give noget tilbage til den by og de butikker, der altid støtter os.
Brande IF ville således give alle butikkerne i byen en mulighed for at vise sig frem og missionen var at få alle sine medlemmer og følgere til at handle lokalt fremfor at køre til storcentre eller benytte nethandel. Klubben spurgte i butikkerne, om de ville finde en gave til max. kr. 300,-, som Brande IF kunne bruge til at trække lod om blandt de som købte fiktive billetter. Vinderen skulle så ned i butikken og hente gaven, hvor ideen så var at butikken kunne blive vist frem og der var håb om et mersalg. Samtidig lavede Brande IF også en lille film fra hver af de respektive butikker, som var med på ideen, hvor butikken dels blev vist frem og hvor butikkerne og klubben begge opfordrede til at støtte det lokale erhvervsliv – SAMMEN løfte byen – og SAMMEN besejre Corona. Et eksempel på en film fra en lokal butik kan du se her.
(Artiklen fortsætter nedenfor)…
- Brande IF satte i den 14 dages periode, hvor projektet med den fiktive kamp kørte, et massivt aftryk på hverdagen i Brande by, og der er ingen tvivl om, at opmærksomheden på det at handle lokalt voksede meget i den periode og stadig i dag er det min oplevelse, at hele kampagnen vi kørte i foråret, gør, at flere handler lokalt end tidligere, fortæller Michael Koch og fortsætter.
- For os var det vigtigt ikke at lave et Facebookopslag, hvor vi af medlidenhed bad folk Mobilepaye kr. 100,-, fordi det var synd for os, at vi ikke måtte spille fodbold. Vi ville gøre noget ekstraordinært. Butiksindehaverne kunne nærmest heller ikke forstå, at de ved at give en gave til max. kr. 300,- både ville få lavet en Facebookfilm og være med på diverse opslag i en 14-dages periode, men for Brande IF handlede det ikke om, at vi skulle tjene på butikkerne. Det handlede om at samles med vores by og vores sponsorer. At butikkerne så selv købte fiktive billetter ved siden af, var bare ren bonus. Og så gjorde det nok heller ikke noget, at vi lovede et foredrag med en af klubbens tidligere 1. holds spillere, når vi igen må forsamles. For FC Midtjyllands Support & Marketingsdirektør, Preben Rokkjær, har lovet at komme forbi, når vi igen kan forsamles og jeg ved, at der er mange, som glæder sig til at høre røverhistorier fra de ”gamle BIF-dage” fra hans mund.
Målet blev nået og den fiktive kamp blev spillet
Da datoen for kampen oprandt var det tid til at gøre den endelige status på antallet af solgte fiktive billetter og status blev 11.886 billetter og altså kr. 118.860,- til klubkassen. Det er vel det, man på jysk kalder ”et udmærket resultat på 14 dages frivilligt arbejde”.
- Vi havde jo slet slet ikke regnet med så flot et økonomisk resultat, men det er klart, at så stor en uventet økonomisk indsprøjtning til klubben, var mere end velkommen. Rent faktisk har det betydet, at vi har kunnet holde vores kontingent for foråret lavt og uændret i efteråret og samtidig så har det gjort det muligt, at klubben kan komme ud af 2020 med nogenlunde robusthed, beretter Michael Koch.
Hele 14-dages perioden blev sluttet af med, at der rent faktisk blev dystet imellem Brande IF og FC Midtjylland og efter en periode med utroligt mange promotionfilm for byens butikker, ja så var det vel helt naturligt at dokumentere den fiktive kamp med endnu en film, som blev præsenteret med premiere på klubbens Facebookside, hvorefter man gik direkte over i et live Corona-venligt lodtrækningsshow fra klubbens lokaler. Se kampfilmen nedenfor.